Rozhovor s Tomáš Ozán – WINTERBERG, s.r.o.

Vinárstvo WINTERBERG funguje od roku 2012, jeho konateľom je Tomáš Ozán. Ako sa Vám darí v atmosfére nemalej vinárskej konkurencie v meste? Splnili sa Vaše predsavzatia, plány?
Ako ste už povedali, áno fungujeme toho roku 10 rokov, kedy sme na priestoroch bývalej pálenice postavili nové vinárstvo, ktoré bolo zariadené najmodernejšou technológiou na výrobu kvalitných odrodových a značkových vín, s tým že obhospodarujeme od roku 2012 necelých 5 ha viníc, zameraných práve na výrobu Skalického rubínu. Avšak z hľadiska kapacít máme zazmluvnených našich partnerov, ktorí pre nás dopestujú hrozno, práve z oblasti nitrianskej vinohradníckej oblasti, čiastočne južno-slovenskej oblasti, ktoré následne spracovávame za účelom širšieho portfólia vín.
Prečo ste dali vlastne vinárstvu názov WINTERBERG, pochádza to z nášho typického kopca Vintoperk?
Áno, tak ako ste spomenuli, slovo WINTERBERG sme našli v archíve, je to z obdobia 1581, kedy bol písomne zaznamenaný názov vinohradníckej trate na kopci Vintoperk. Z úcty k vinohradníckej tradícii v skalickom regióne a pre zvýšenie prestíže tohto krásneho kraja, sme sa rozhodli pomenovať naše vinárstvo historickým menom skalickej vinohradníckej trate – Winterberg.
Technologické vybavenie Vašej firmy spĺňa nepochybne tie najprísnejšie kritériá, ťažko mu konkurovať. Koľko vína ročne vyrobíte a aká odroda hrá prím?
Tak ako som už spomenul, tým, že sme robili celý projekt ako keby na kľúč, vedeli sme presne aké technologické vybavenie potrebujeme. Vinárstvo je vybavené najmodernejšími technológiami na šetrné spracovanie hrozna, čo nám umožňuje výrobu vín najvyššej kvality. S tým, že ste sa pýtali, ktorá odroda? Na začiatku sme spracovávali 25-30 odrôd , postupom času sme sa ustálili a spracovávame 20-24 odrôd. Z bielych odrôd Tramín, Sauvignon, Rulandské a iné. Z modrých odrôd nemôžeme opomenúť našu skalickú frankovku, portugal a svätovavrinecké, ktoré spolu tvoria základ harmonického a známeho cuvée Skalický rubín. Musím povedať na dôvetok tohto všetkého, že konzumácia červeného vína za posledné obdobie stále upadá, čo nás veľmi veľmi mrzí a do popredia ide biele víno. Oveľa menší je záujem o ružové, ktoré bolo napríklad ešte pre 7 rokmi veľmi populárne.

Takže pokles je aj v tom ružovom.

Áno, určite aj v ružovom.
Nadviažem na to červené – Skalický rubín a naša skalická frankovka žnú na Festivale kráľovských vín veľké úspechy. A keby ste sa pochválili tými najpozoruhodnejšími úspechmi, čo sa týka výstav, čo si tak považujete?
Určite bolo veľmi dobré zriadiť Festival kráľovských vín, aby sme dokázali povzbudiť vinárov v produkcii Skalického rubínu a skalickej frankovky a zvyšovaní ich kvality. Môžem povedať: z roka na rok, sa kvalita rubínu a frankoviek v Skalici určite zvyšuje, čo je pozitívne.
Vinárstvo Winterberg je známe tým, že všetky červené vína u nás zrejú minimálne tri roky a až následne sú fľašovane a ponúknuté zákazníkom do predaja. To znamená, že u nás nenájdete mladé červené víno. Čo je odlišná filozofia od niektorých iných vinárov. Kvalitu našich vín, porovnávame na viacerých zahraničných súťažiach. Medzi najväčšie úspechy patrí: zlatá medaila Tramín červený Concours du Monde Strasbourg, Frankovka rosé zlatá medaila Vinalies Internationales Paríž. Môžem povedať, že aj Skalický rubín, svätovavrinecké, alebo frankovka, veľmi slušne obstoja na medzinárodných súťažiach. Na súťaži AWC Vienna získali strieborné medaile. 

A keby ste nám prezradili plány do budúcnosti?

Plány do budúcnosti – celá oblasť je veľmi ťažká z pohľadu plánovania ďalšieho rozvoja. Vidíte, čo sa stalo za posledné 2-3 roky obzvlášť v poľnohospodárstve. Do toho nám zasahuje sucho, covid, všetky krízy, ktoré nás zasiahli… Nám predaj značne poklesol – za posledné 2-3 roky, pretože sme boli viazaní na segment horeca, tzn. vína sme predávali do hotelov, reštaurácií, vínoték, ktoré boli zatvorené, takže predaj sa veľmi utlmil a hľadať alternatívy v supermarketoch, v ktorých nepredávame, je veľmi ťažké. Pri dnešnej situácii pretlaku vín na trhu, sa vôbec dostať do siete je takmer nemožné. A to nie je ani naša cesta. My sme butikové vinárstvo ,kde predaj je založený na individuálnych a firemných klientoch ,na hoteloch a reštauráciách. Takže odpovedať na to – priali by sme si, aby sa všetko vrátilo minimálne do roku 2018 z hľadiska odbytu, kde boli mnohé projekty naštartované, vrátane rozvoja, budovania viníc a ďalšieho zvyšovania kapacít a odbytu.